Finding Her Part 1

Monday, December 15, 2008

It was a wonderful evening of bright skies with fresh air blowing through my ears and nose, while creating beautiful sounds of mango leaves, harmony waves of coconut trees. The small group of birds flew towards the top roof of Pak Anjang’s house, a few of cows was making a series of mbooo sound. From my sight under the porch, there were some kids playing origami ship over a stream below a small bridge, about a dozen feet from the roadway. It put on my face a few good smiles because of imagining my childhood memory with my friends. But deep inside myself was not as peace as that peaceful scenery. I was still struggling to answer so many questions. Suddenly, the wind blew hardly against the windows and the doors. The wave of the coconut trees was getting faster and faster, and the scary feeling made me suddenly rushed to my bedroom. Mak Nder, went officially missing from my life on 3rd October, 5 minutes after 11 A.M. I had been thinking around the clock, my eyelids got darker and darker, my beard got longer and longer, so did my moustache, and it had been three days of no sleep. I laid myself on my bed, I took my blanket and covered up my face to get rid of this aggravation.

“Uda!! Come here and have some coffe”. Suddenly I was jerked by Mom’s voice
“ Yes mom, I’m coming!!” I replied and got myself up of that bed. My words was polite, but my tone was not. I was speaking the way I speak when I’m sad. Mak Nder, she was everything in my head now, no one else can replace her, and even the most beautiful woman in Malaysia can’t. No,no,no,no!! I really missed her. And I hope, she knew what is like of being abandoned like this. It was really hard. When I was just got out of my bedroom and approaching the dinner table, mom stared at me in the eyes.
“Are you ok son??” She asked with serious lift of her eyebrow. I didn’t reply and frighteningly I turned my sight down to the floor, so that she would never able to see my weird looking face, and start asking me some serious questions that definitely perhaps too difficult for me to answer. I approached the dinner table quickly to get a cup of coffee, and without a single word, mom went back to the kitchen with a short sharp knife in her right hand, to continue her daily task in the kitchen, making homemade cake, buahhulu.
“Fuhhh!!”.what a release because she didn’t noticed it, but my mind kept thinking about Mak Nder, which I assumed as a biggest lost in my life so far and I never met such a great person like her before. She was the one who motivated me to be a better musician, she was the one who only can help me when I’m on stage, and she was the only friend who always keeps me companied, and she was the only girlfriend I had for now. With her white creamy skin, clean and smooth, beautiful body, very nice voice, probably the best voice I ever heard in the world. Even she was about 2 times older than my age, but I adore the way she looked, the way she moved, and her infectious smile. There were so many reasons why I love her so much. Oh no, please comeback to me my dear Nder. Where did you go? Why did you leave me? Or someone took you from me? Suddenly I felt like my brain was about to explode, weighed a ton of questions, lifted a ton of tensions.

Ayim was on her way to my house, because I asked him for some help. I went back to the the porch outside of the house. The speed of the wind got slower than when I was inside the house, the bright sky was getting darker, the cows were on the way back to their cage. There was a wood-made chair in the left side corner, towards the east inside Dad’s car garage, and I walked to the garage and grabbed that chair, put in the middle of the driveway and I sat on it with another cup of coffee in my hand, waiting for Ayim to come. The kids below the small bridge, watched at me curiously, but I did not reacted to them, just ignorantly changed my sight to the wave of coconut trees. I used to sit on that wood-made chair with Mak Nder, working together in making good music, and good songs, sang together Eric Clapton’s Layla. Untill now, I couldn’t bear that suffer of madness when I woke up in that morning, she was gone in a blink of an eye from my life. I looked upon the clock at the top side of the garage’s wall, it was almost 10 minutes after 6, and Ayim still didn’t show up himself. While I was getting tired of 1 hour waiting, I got up of the chair and took my mp3 player of my pocket, put on my ears an earphone and closed my eyes.

“Dude, sorry for the late. Hehehe” someone said.I abruptly opened my eyes, and got up of that chair again.

“There you go. Where have you been??” I replied with deep curiosity.-Rocko Mohamad

To Be Continued….

Citra Dari Dara

Wednesday, December 3, 2008

Aku tahu…
Di kamar Kecil tinggal hati kerdil..
Sunyi sepi hari mari dan pergi..
Berkurung menung mengimbau cinta lampau..
Jiwa kacau-sasau,darah berderau-bilau..

Di kamar Kecil tinggal hati kerdil..
Air mengalir di pipi,tak terukir kata di bibir..
Wajah listrik walhal memekik perit..
Tubuh statik alahai bertempik sakit..

Di kamar Kecil tinggal hati kerdil..
Menggersang teman usang yang telah hilang..
Membayang asmara sayang yang tak lagi datang..

Mengangan kasih suci yang sejati..
Menahan pedih duri di dasar hati..

aku tahu citra dari dara-Rocko Mohamad

A Letter To Sasha

Monday, December 1, 2008

January 12, 2009

Dear Sasha,

Happy new year Sasha! How are you? How are things going in Rembau? I must say, I still miss that little place, and I wanted to go there so badly, but somehow, it’s too late, because of what has happened between you and me. But I still remember your mom’s house at Triang, Temerloh, I bet you do still remember those fascinating and memorable moments, that we’ve been through together. And you used to always tell me about wanting to go to my parents house, and getting know about them, and I kept denying your request. Oh my God, sorry, I really want to say these things for old time’s sake. No offense ok.

Sasha, it has been a few years I haven’t hear anything from you, lately I’ve been wondering where are you, and what are you doing right now. Simply said, I’m just a little bit of missing you, but just don’t get me wrong, I’m not going to talk about getting back to you, or still loving you, but it’s all just my curiosity about you. I want you to know that I am myself truly now with mixed feelings inside, happy about my new life but sad of lonely life without someone to love or to be loved. Hahaha..Well, you know I didn’t make it easy after we’ve broke up, so did you right? I know, it’s all my mistakes.

As for me, I am quite busy these days on the final year of Unikl and the streets music performance with LARA . In Unikl, I’m entering Semester 4 now, and it’s going to end soon. I am enjoying them so far , but i still cant imagine who I am now, if I’m successfully graduated from Uitm Penang, I could have a great job, a beautiful wife and a happy family. But this is life, and this is my destiny. I got loses part, and I got wins part. Most part of my life’e is the loses part. How bout you? I’ve heard rumors about u’re working as an IPTS college admin at Nilai right? And u’re getting engaged with someone right? You know what, I’m truly happy with your life now, and I think I did make a right decision asking you to leave me and find someone is better than me. Is he better than me? Yeah, of coz he is.

Sasha, it’s time for me to stop writing now. Well, I don’t want to annoy you by flashing back all those memory, I just want you to know that I’m so proud of being part of your memory, and to me there aren’t words, there aren’t thoughts could describe what has happened between you and me. Now I realize that I can’t ever forget about you. No matter what, You got to take good care of yourself, and I’ll be praying always for your happiness.

Yours truly,

Rocko Mohamad

Bilik Serba Rahsia Bahagian 4

Saturday, November 29, 2008

“Shahril!!” panggilan yang tak di duga menyentak lamunan ku sebentar, dan aku sudah tahu siapa yang memanggil ku. Suara dari luar surau. Aku kemudian mengesat air mata ku dan terus melangkah keluar surau. Terlihat Cikgu Sufri Sports sedang menunggu ku di ruang hadapan luar surau, Edan Berang dan Mishad Panas sudah berada berdiri disitu menghadap Cikgu Sufri Sports. Aku segera melajukan langkah ku kearah mereka, dan berdiri di sebelah kanan Edan Berang yang sedang menundukkan kepala memandang ke lantai ruang itu. Aku pun terikut sama dengan memandang juga ke bawah, kerana takut melihat muka Cikgu Sufri Sports itu, Cuma Mishad Panas yang berhati keras, memandang tanpa rasa bersalah ke muka Cikgu Sufri Sports.PAAAPPP!!! Satu balingan laju ke lantai oleh Cikgu Sufri Sports, dan kemudiaannya dalam samar-samar ku lihat kotak yang tertulis Dunhill 14. Terkeluar beberapa batang rokok dari kotak itu bertaburan ke atas lantai. “Ada 4 kotak rokok lagi saya jumpe dalam bilik itu!!” aku semakin tunduk bila Cikgu Sufri Sports berkata begitu. PAAAAPP!! Satu balingan lagi mencecah lantai itu, dan kali ini jauh terseret sedikit dari kotak rokok Dunhill 14. Terkeluar juga beberapa keping kad yang sempat ku nampak seperti Jack Spade, King Spade, 6 Cloud, dan 9 Diamond. “Saya tau awak tak berjudi, tapi bermain daun terup kesalahan besar di asrama, dan ia judi kecil. Berdosa!!” herdik Cikgu Sufri Sports sejurus balingan terakhirnya mencecah lantai. Mishad Jepun yang tadinya memandang muka Cikgu Sufri Sports seolah tidak bersalah, mula memandang ke lantai, tunduk seperti orang bersalah pula. Edan Berang merenung tajam di lantai, sambil mengesat saki baki air mata yang masih berair di pipi kanannya.Kami tidak menjawab apa-apa, kerana sudah jelas kesalahan kami. Tidak ada ‘benda’ lagi yang boleh di selindung, dan tidak ada tempat lagi untuk berselindung. Bilik Serba-Rahsia terbocor sudahnya. Setelah di maki dan di marahi oleh Cikgu Sufri Sports, kami di benarkan pulang ke asrama dengan perasaan yang berbaur kemarahan, kerisauan, ketakutan, dan penyesalan. Kami bertiga masih tidak bercakap antara satu sama lain, sampailah di asrama, ketika di dalam Bilik Serba-Rahsia. “Aku tak jadi pegi gig, aku nk balik Tembangau. Aku dah takde mood”. Edan Berang mula bersuara sambil menarik muka masamnya seperti menyalahkan aku dan Mishad Jepun. Mishad Jepun seolah hendak melepaskan panasnya terhadap Edan Berang, tapi terbantut seketika kerana mungkin memang betul salah kami melibatkan Edan Berang. Edan Berang lantas meninggalkan Bilik Serba-Rahsia itu. Aku masih tak bercakap apa-apa lagi cuma merenung apa akan terjadi, sambil merenung sekeliling Bilik Serba-Rahsia itu. Bilik yang ku anggap kini Bilik Malapetaka. Dengan perasaan marah, dengan ganas aku mengoyakkan poster Nirvana di dinding bilik itu, kemudian dengan geram aku konyokkan helaian yang telah ku koyakkan membentuk bulatan sfera dan aku membalingnya sekuat hati kearah dinding bilik itu. “bodohhhhhhhhhhhhhh!!!!!” aku menjerit sekuat hati, tanpa menghiraukan Edan Berang dan Mishad Jepun.

Selama seminggu kami tidak bertemu sesama sendiri, kerana kami menerima tindakkan gantung persekolahan selama 2 minggu. Kami hampir di buang sekolah, tapi di atas rayuan ibu-bapa kami, kami hanya digantung selama 2 minggu. Pada hari gig itu, terbatal juga hasrat kami untuk ke gig, kerana masalah persekolah yang menimpa dan semakin membeban, pertukaran mood suka kepada duka, ‘mosh’, ‘slam’, ‘pogo’, semuanya dilupa. Bilik Serba-Rahsia juga di kunci oleh Cikgu Sufri Sports sepanjang tahun itu. Selepas 2 minggu digantung, aku dipindahkan ke bilik lain di atas arahan ketua warden, Cikgu Razli Budin, dan tidak lagi bersama mereka. Aku duduk sebilik dengan Khairun Kerinting yang rajin membakar sardin pada malam hari. Aku, Edan Berang dan Mishad Jepun masih tetap bersahabat baik, masih menikmati senyuman dan ketawa bertiga, masih berkongsi kesedihan dan duka bersama, sehingglah tamat persekolahan kami di situ. Maaf kepada Mishad Jepun, dan Edan Berang kerana aku membawa mereka ke bilik Serba-Rahsia yang membawa malapetaka. “Edan sekarang praktikal kt proton” secara tetiba lamunan aku terhenti apabila mendengar suara tersebut. Softwan Ketot, yang seolah-olah menjawab soalan Mishad Jepun tadi. Aku memandang Mishad Panas sambil tersenyum, teringat kenangan Bilik Serba-Rahsia. Mishad memandang pelik pada aku. “Apa yang ko tersengeh tu?” Tanya Mishad Panas sambil tersenyum malas.”Takda apa-apa” jawabku, sambil melebarkan lagi senyumanku dan mengalih pandangan ke bawah lampu neon. Hujan sudah pun reda, kelihatan pengunjung di kedai mamak itu tinggal beberapa orang selain kami. Orang ramai bermotosikal sudah kelihatan di gigi jalan raya, untuk pulang. Anak-anak dara yang duduk berdekatan tadi, sudah tidak kelihatan lagi, tidak sempat untuk aku menjamah pandangan terakhir aku pada mereka. Bila diimbas kembali bersama rakan-rakan ku, benda pahit akan jadi manis, benda susah akan jadi senang, benda yang jauh jadi rapat, seolah-olah aku ingin kembali pada zaman itu, yang kian hilang plot-plotnya di ingatan aku sehaluan dengan masa yang semakin melangkau, usia yang semakin menjangkau.. Betul lah kata orang, lain kata lain bahasa, lain budaya lain dunia, lain masa lain rasa.

Pada malam itu, aku bermalam di rumah Softwan Ketot, bersama Mishad Panas dan rakan ku dari kampung, Ayim Violin. Pertemuan kami di mamak berhadapan Megamall mengingatkan aku kembali kepada Bilik Serba-Rahsia setelah 5 tahun berlalu. Sepanjang perjalanan ke rumah Softwan Ketot, aku masih tersenyum mengingatkan bilik itu. Mungkin bilik itu menyimpan rahsia kejayaan Edan Berang dan Mishad Jepun kerana berjaya menghabiskan pelajarannya di Politeknik, dan aku pula menerima malapetaka tidak berjaya di Uitm. Kerana aku yang menggerakkan operasi Bilik Serba-Rahsia itu. Kerana aku yang menjaga bilik itu. Kerana aku yang mencadangkan pelbagai idea untuk bilik itu. Kerana aku yang selalu berkurung dalam bilik itu.Bilik Serba-Rahsia, aku tidak akan lupa sampai ke tua dan ingat-ingat lupa.

Sebuah kisah benar yang, yang diubah sedikit, berlaku pada tahun 2002, di sekolah SMKAP..-Rocko Mohamad

Bilik Serba Rahsia Bahagian 3

Sunday, November 23, 2008

Ketika aku sedang mengosongkan fikiran supaya aku senang untuk tidur, terdengar bunyi tapak kaki perlahan-perlahan menuju ke dorm kami. Aku mula panik, dan mula terbayang pontianak, nenek kebayan, penanggal yang pada aku masih menjadi igauan buruk penghuni asrama SMKAP. Kemudian, tapak kaki tersebut semakin dekat bunyinya, dan menghala ke Bilik Serba-Rahsia, seolah tahu kami berada disitu. Angin pagi berdesir dari lubang angin semakin kuat, segera aku menarik selimut di badan ku ke kepala ku, dan menutup telinga ku, walaupun bunyi tapak kaki tersebut masih kedengaran. Nafas ku, ku sedut perlahan-lahan kerana tidak mahu mengeluarkan sebarang bunyi, takut di kesan bunyi misteri itu. Tiba-tiba bunyi tapak kaki itu berhenti, dan seperti ia berhenti dekat dengan Bilik Serba-Rahsia kami. Aku membuka semula selimut di kepala ku, dan tiba-tiba perasaan takut tersebut bertukar menjadi perasaan ingin tahu. Aku terus mendengar, dan sambil mengintai di ruang bawah pintu itu. Selepas 5 minit, tiada sebarang bunyi kedengaran lagi dan tiada sebarang bayangan ternampak dari ruang bawah pintu itu. Aku menarik nafas sedikit lega sambil aku menyarung selimut ke badan ku semula. Sambil memandang ke arah Edan Berang dan Mishad Jepun yang sedang lena, aku fikir mungkin bunyi tadi bunyi tapak kaki kucing putih gergasi yang Pok Nek Cleaner bela, atau saki baki penghuni asrama yang tidak balik ke kampung pergi membasuh baju. Aku cuba menyenangkan hati aku dengan kenyataan sendiri, walaupun tidak masuk akal. Yang penting, aku mahu melelapkan mata segera. BAAMMM!!!bunyi hentaman yang amat kuat terhadap pintu Bilik Serba-Rahsia itu secara tiba-tiba. Aku terkejut hampir terkencing dibuatnya, dan Mishad Jepun terjaga, Edan Berang masih lena, sedikit pun tidak terusik. Mishad Jepun memandang aku kebingungan dengan mata kuyunya sambil mengesat saki baki air liur basi yang masih mengalir di bawah mulutnya. Hentaman itu semakin kuat,dan semakin diulang-ulang. Argghhh..apakah bala yang bakal datang kali ini? Pontianak? Nenek kebayan? Makhluk misteri dewan? Penanggal?Bermacam-macam soalan terlintas di fikiran aku, yang paling mempersoalkan ialah kisah Solah Warak terjumpa gadis berambut panjang sampai ke lutut, berbaju bputih di dalam bilik sebegini di dorm tingkat atas. Adakah bilik ini tempatnya juga? Ahhh…Pintu Bilik Serba-Rahsia bagai hendak roboh menerima hentaman yang makin kuat itu. Jantung ku semakin bergetar kuat, peluh jantan mula timbul di dahi ku, angin pagi makin kuat berdesir di lubang angina, Mishad Jepun merenung tepat pintu Bilik Serba-Rahsia itu, nafasnya di tarik dalam-dalam, kemudian tangannya menggosok peluh di lehernya, terlihat alunan perutnya yang agak buncit akibat frekuensi kelajuan nafas yang ditarik dalam serta takungan penuh nikotin rokok yang tersepit di paru-paru. Bulu roma ku mula berdiri, dan terasa seram sejuk yang amat di belakang badan dan tengkuk ku. Air peluh jantan mula mengalir di dada ku, dan mula bertakung di celah pelipat-pelipat di keliling perut ku. Kami masih berselindung di sebalik Bilik Serba-Rahsia itu. Mishad Jepun mengalih pandangannya pada ku, dengan mata kuyu jepunnya sudah menjadi bulat dan segar, kepalanya bergerak perlahan seolah-olah memberi isyarat menyuruh aku membuka pintu bilik itu. Seperti akur dengan isyarat Mishad Jepun, dengan takutnya diri aku berdiri di depan pintu. Sambil menerima bunyi hentaman kuat itu, darah ku semakin berderau, aku kemudiannya memegang tombol pintu dengan erat dan bersedia untuk membukanya, sambil memandang bibir Mishad Jepun yang terkumat-kamit membaca ayat pelindung. Kelihatan Edan Berang sudah tersedar dari tidur dan segera menyelimutkan badan dan kepalanya yang terketar-ketar kerana ketakutan. Aku pula, dengan takutnya membuka perlahan-lahan tombol pintu itu dan terasa tekanan yang agak kuat dari luar. Setelah pintu itu ku buka, sambil memandang ke bawah, aku perasan satu lembaga memakai baju kuning belang-belang, yang aku tak sanggup melihatnya secara terus akibat ketakutan yang datang tanpa di duga.“hah!!kamu bertiga, keluar sekarang”. Aku terkejut besar mendengar suara itu, dan terus aku mendongak siapa yang berada di depan ku itu.arhh…Argghhhh.. aku kenal sangat dengan orang ini. Aku memandang mukanya, sambil ketakutan aku semakin bertambah.Cikgu Sufri Sports!!

Aku tersentak, perasaan yang amat takut menyelubungi aku, lebih takut dari perasaan terbayangkan hantu-hantu yang tiba-tiba mengejut hilang di fikiran aku sebentar tadi. Apa yang aku fikirkan sekarang, hanyalah Cikgu Sufri Sports yang aku rasa lebih menakutkan dari hantu-hantu itu. Cikgu Sufri Sports yang mampu memadam masa depan aku di sekolah ini, yang selama ini mahu membuang aku dari sekolah ini. “Kamu bertiga, berkumpul di surau sekarang!!” herdikan yang amat keras ke atas muka aku, terasa juga titisan kecil air liur yang tersembur bersama herdikan itu, membuatkan aku segera bangun tanpa menjawab dan mengenakan baju. Ketika sedang pantas aku memakai baju, sempat aku mengerling dengan ekor mata melihat Cikgu Sufri Sports yang sambil menggelengkan kepala, melihat sekeliling Bilik Serba-Rahsia. Kemudian aku, Edan Berang dan Mishad Jepun bergegas ke surau berdekatan asrama puteri, dan kelihatan saki-baki penghuni asrama selesai solat Subuh. “Ahh…sudah hampir habis subuh kita lalai dalam bilik itu” hati ku berkata-kata, sambil perasaan ku masih bingung berbaur takut jika Cikgu Sufri Sports menjumpai ‘benda’ itu di dalam Bilik Serba-Rahsia. Kami langsung tidak menyorok ‘benda’ itu, kerana tidak menduga Cikgu Sufri Sports akan datang ke bilik itu. Tanpa sedikit suara dan kata-kata keluar dari mulut masing-masing, kami ambil wuduk, dan terus menunaikan solat Subuh. Selepas selesai solat Subuh, barulah kedengaran keluhan yang panjang keluar dari mulut Mishad Jepun yang sudah terbaring di tengah surau sambil memandang ke atas, dan ku rasa keluhan itu keluhan yang amat menyakitkan. “kantoi.kantoi!!” keluh Mishad. Seperti sudah mengjangka apa yang akan berlaku selepas ini. Semestinya Cikgu Sufri Sports menemui ‘benda’ itu. Kelihatan Edan Berang melabuhkan punggungnya di tepi tirai surau, sambil menyandar bahagian belakangnya ke dinding, diletakkan tangannya di kepala. Aku amat tahu apa yang difikirkannya. Tak perlu aku bertanya apa, kenapa, bagaimana, dan aku biarkan mereka bersendirian. Mereka juga langsung tidak memandang ku, yang duduk di sebelah rak Al-Quran. Keadaan langsung sunyi, tidak seperti kebiasaan keadaan kami yang selalu riuh rendah. Aku sendiri kebingungan, aku sendiri takut dengan keadaan yang bakal menimpa, dan perlukah aku membiarkan masing-masing bersendirian. Aku segera mengambil 3 buah Al-Quran untuk dibaca dan menghulurkan kepada Edan Berang dan Mishad Jepun dan aku harap tindakkan ini tindakkan yang tidak menambah kemarahan mereka,tapi tindakkan yang dapat menenangkan mereka walaupun aku sendiri tidak tenang. Tapi tanpa ku duga, mereka ambil dengan muka yang tenang, sedikit masam, tanpa senyuman yang seperti hari-hari ku nikmati bersama mereka dan aku duduk dekat sedikit dengan Edan Berang. Mishad Panas segera bangun dan duduk di tiang surau. Dengan bacaan bismillah yang mereka baca hampir serentak, mereka terus membaca Al-Quran yang ku beri. Aku hanya memegang Al Quran pada tangan ku, dan hanya merenung muka kulit hadapan tanpa membaca sepatah ayat pun. Kemudian, sayup kedengaran di telinga ku, Edan Berang membaca Surah Yaasin, perlahan aku mengalih pandangan pada dia, dan ku lihat di kelopak matanya dengan bantuan lampu filament surau, takungan air mata berkilauan yang semakin banyak berkumpul disitu. Dia cuba mengelip matanya beberapa kali, supaya air takungan di kelopak matanya itu tidak jatuh di atas Al Quran yang sedang di bacanya. Secara tiba-tiba beberapa titisan air mata telah jatuh dengan lajunya di pipi yang berkulit hitam manis itu, kerana kelopak matanya tidak dapat menahan lagi takungan yang banyak itu. Nada bacaannya terganggu dan agak tersedu mungkin pada ku kerana kesedihan yang di alaminya. Edan Berang seorang sahabatku yang mudah terasa dan terluka, lembut hatinya, lain daripada Mishad Jepun yang keras hatinya. Perasaan ku berasa sayu dan mengalih pandangan ku daripada Edan Berang, merenung kembali kulit muka hadapan Al Quran yang ku pegang, sedih bercampur takut yang amat sangat, sehingga diri ku sendiri tidak dapat menahan lagi air mata di kelopak mataku pula, dan jatuh di kulit hadapan Al Quran itu. Aku terus mengesat air mata ku, dan terus bangun bergegas melangkah sambil Al Quran ku letak di rak semula, dan aku terus ke bilik wuduk surau yang terletak di belah kiri belakang surau jika mengadap kiblat. Sampai di situ, aku memandang cermin, melihat buruknya muka ku dengan air mata masih lagi tidak henti-henti keluar dari mata ku. “Aahhh..Kenapa boleh jadi macam ni??Habis aku..Habis aku kena belasah dengan Along, malu mak, malu abah. Habis aku, lepas ni nak sekolah kt mane??Ya Allah, tolong laa…Bodohnya aku.!!” Aku bermonolog seorang diri, sambil memegang kepala ku yang berambut botak itu. Aku masih memandang cermin sambil terkenangkan semula Bilik Serba-Rahsia, di mana tempat yang membuatkan persahabatan kami bertiga semakin baik, tempat yang menjadi asam garam kepada kami sepanjang hampir setahun kami sebilik, dan kemudiannya membawa malapetaka kepada kami juga, dan mungkin akan memutuskan persahabatan kami bertiga selepas ini. Tuduh menuduh, siapa yang bersalah merancang program ke gig di Segamat itu. Siapa yang mencadangkan bermalam di Bilik Serba-Rahsia dan tinggal secara haram di asrama. Siapa pula yang bersetuju. Siapa pula yang memulakan gerakkan operasi Bilik Serba-Rahsia. Adanya bilik itu lah yang membuatkan kami bakal di buang sekolah. Malu satu sekolah.-Rocko Mohamad


Dunia Aku Dan Dia

Tuesday, October 28, 2008

Bila aku di dunia aku,
Rindu lastik kayu ranting Duku,
Layang-layang di bayang awan
Juga basikal tua Tok ayah ku,,
Konda-Kondi di tengah laman,
Laut indah berombak biru,
Leteran Murai atas ampaian,
Juga kucup rumput Semalu,
Kelodak Sepat serta Haruan,
Kelapa Mawar rotan Semambu,
Tarian Serindik siulan Bayan,
Masak-Masak bawah Jambu,
Perahu origami di tepi Kangkung
Juga buah guli dalam kantung,
Renang-renang di sungai kampung,
Juga Nyorok-Nyorok dan Olok-Olok,
Kejar-Kejar di taman Tanjung Gemok..
Pondok-pondok serta seloka Pak Kadok,

Bila aku di dunia dia,
Hiruk-pikuk di Petaling Jaya,
Ritma rimba pupus tak bersuara,
Serbuk habuk tengah Puduraya,
Respirasi Tualang di telan Benzena,
Kelibat padat projek extravaganza,
Simfoni senja mampus tak berpusara,
Bunyi motokar menggodak telinga,
Gagak tua di atas kepala,
Tikus besar perosak selera,
Mental seksual kental di kepala,
Muak arak kenangkan nasib,
Tentera unsa Lorong Haji Taib,
Jerit bergedik tanpa aib,
Dari Subuh ke Maghrib,
Huyang hayang bernafas longkang,
Gadis jalang di Bukit Bintang,
Cinta terlarang mabuk kepayang,
Hingga diri di usia usang-Rocko Mohamad

Perlukah PPSMI

Friday, October 24, 2008

Aku bukanlah seorang yang hebat untuk menghujahkan teori-teori secara intelektual tentang PPSMI. Tetapi secara natural,sebagai anak bangsa melayu, dan rakyat Malaysia, ada teori-teori yang relevan untuk aku sampaikan disini, tidak berbaur politik, tetapi dasarkan bual-bual kosong antara rakan-rakan aku bersama segelas teh tarik.Masing-masing memberi pendapat yang aku kira sebagai cukup bernas, dan boleh diambil kira sebagai teori yang kuat, walaupun ada sesetengah daripadanya berbaur politik, tapi sudah cukup kuat untuk menjadi asas kesedaran aku sebagai bangsa Melayu dan juga rakyat Malaysia. Aku bukanlah seorang yang pro-pembangkang, atau pro-kerajaan.Aku hanya rakyat Malaysia yang berpijak di atas bumi yang tidak nyata,namun lebih baik dari bumi yang nyata tetapi penuh dengan penipu. Maklumlah, dilemma PPSMI ini sudah menjadi alat-alat bualan politik, entah betul ke tidak teori mereka, aku pun tidak tau, kerana aku bukan sarjana dalam bidang-bidang ini. Aku hanya perlu mendengar dan membaca,kemudiannya berfikir, dan akhir sekali menganalisa,yang mana betul yang mana salah. Dan jika aku betul-betul yakin dengan analisa aku itu,aku akan menyampaikannya. Dari Utusan, New Strait Times hinggalah ke Harakah dan Suara Keadilan, TV3,RTM,AstroAwani,MalaysiaKini, semuanya membantu aku menganalisa secara ringkas dan seterusnya menjawab persoalan perlukah kita PPSMI dengan mudah tanpa teori-teori melampau yang belum tentu kita faham, tidak perlu tulisan yang panjang lebar untuk difahami. Untuk itu, jawapan aku pada persoalan perlukah PPSMI, adalah tidak sama sekali. Dan jawapan aku itu mesti disusuli dengan persoalan,kenapa tidak perlu PPSMI?kerana:

• Ketidakadilan kepada pelajar luar Bandar.
• Sains dan Matematik itu bukan pembelajaran bahasa.
• Penghinaan terhadap bahasa Melayu.
• Peperiksaan semakin senang untuk meningkatkan tahap kelulusan.
• Fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan semakin berkurang.
• Kos yang tinggi untuk melatih guru-guru mengajar dalam bahasa Inggeris.
• Kurang komunikasi antara pelajar dan guru dalam kelas.
• Sains dan Matematik bukan untuk bahasa Inggeris sahaja.
• Suasana pembelajaran yang kurang praktikal.
• Wujudnya pembelajaran dwi-bahasa, mengelirukan.

Bilik Serba Rahsia Bahagian 2

Friday, September 19, 2008

“Apa kata kita lepak kat asrama dulu sampai hari gig tu, time tu asrama takde orang sangatkan?” cadang ku pada mereka. Mereka memandang ku dengan kening yang agak terangkat, memikirkan pelik cadangan ku.

“Masa tu kan, warden takde sangat, kita register kita balik kampung, then time gig tu hari Sabtu, kita keluarlah. Balik hari Ahad.” tambah ku, sambil tangan terhuyung-hayang untuk memahamkan mereka.

“Tapi tu kan melanggar peraturan walaupun masa tu balik kampung?” dengan nada risau Edan Berang sambil melihat flyers di tangan ku dengan mata yang malas.

“Silap-silap boleh kena gantung” tambahnya dengan nada yang sedikit marah.

“Ahh,kita kan ada bilik Serba-Rahsia. Kita boleh menyorok dari Cikgu Sufri” jawabku membantah, sambil memandang pada Mishad Jepun.

“Ko kena ingat, ni last amaran kita. Kalau kita buat salah macam ni lagi, kita boleh di buang sekolah.Giler laaa..” sambil mengggertap giginya, Edan Berang menjawab dengan pantas, angin bertiup layu mengerbangkan sedikit rambutnya, dan aku terkesima seketika dengan kata yang terucap dari bibirnya. Membuatkan aku sendiri ragu-ragu dengan cadangan aku sendiri.

“Aku on je..aku tak kisah.tak balik kampung pun takpe” jawab Mishad Jepun, yang sentiasa dikenali dengan sifat panas barannya dan sifat ‘on’ nya, kerana sentiasa bersetuju walaupun aktitiviti-aktiviti yang dicadangkan menggila. Sambil mendagu kepala, aku tersenyum mendengar kata-kata Mishad Jepun, sambil mengalih pandangan aku pada Edan Berang yang makin dikerutkan dahinya. Seorang sahabatku yang lain perangainya dari sahabat Banjarnya Mishad Jepun, Edan Berang selalu memikirkan kesan buruk. Sambil menunggu jawapan Edan Berang, aku lihat Tapai yang berbaring disebelah Mishad Jepun, sudah pun lena di belai mimpi mencuri masa renggang sebelum bermulanya kelas persediaan petang(PREP). Aku mengerling dengan ekor mata ku melihat Miswan Gay curi-curi mendengar perbualan kami, sambil bersandiwara mengemas lockernya. Selang beberapa lama selepas SPM, aku dengar cerita, dia di tangkap berbogel di bawah selimut bersama Sollah Warak. Tak tau sejauh mana kebenaran cerita tersebut, tapi semasa aku menjadi ketua dorm itu, memang selalu nampak Sollah Warak menyelinap masuk lewat malam pergi ke katil Miswan Gay tidur satu selimut. Macam-macam kalau hendak diceritakan pasal perkara pelik-pelik di sekolah aku ini. Nama sahaja sekolah agama. Ahh, macamlah aku ini baik sangat hendak mengumpat pasal orang.

“Oklah..aku follow korang!!” jawab Edan Berang, dengan suara yang agak tinggi, dan terpaksa, juga merisaukan, aku fikir. Terbangun Tapai dari tidur tersentak dengan suara Edan Berang itu. Edan Berang selalunya bersetuju jika Mishad Jepun bersetuju dengan aku. “Perhatian kepada semua pelajar, sila kosongkan asrama dalam masa 10 saat!!” Suara Cikgu Rosli Empet yang malas-tegas keluar melalui pembesar suara. Kami bergegas-deras memakai pakaian rasmi PREP, yang berwarna kuning cair, serta seluar hitam, tanpa sempat ke bilik air untuk mandi, dengan keadaan Tapai, muka baru bangun tidur, sambil Cikgu Rosli Empet membilang kiraan dari 10 sudah pun sampai bilangan ke 6. Aku sudah siap memakai kasut, dan berdiri di kaki lima menunggu mereka, melihat huru-hara keadaan asrama ketika Cikgu Rosli Empet membilang, tidak jauh dari landskap bunga di tengah-tengah asrama, kelihatan Femau Kucing sedang berlari ke bilik memakai tuala, sambil membawa perut buncitnya terhuyung- hayang, dan ketika sampai bilangan ke-empat Cikgu Rosli Sentenng, satu asrama riuh ketawa. Aku pun sendiri tidak mengerti kenapa mereka ketawa, mungkin aku masih geli hati melihat aksi Femau Kucing sebentar tadi.

Setelah seminggu persiapan sebelum ke gig di Segamat itu, pada malam Sabtu, kami bermalam di asrama, secara haram, kerana sudah berdaftar untuk balik kampung. Tapai sudah pun pulang ke kampungnya di Keratong(aku tidak berapa ingat Keratong berapa) dan menunggu kami di Segamat pada esoknya. Macam-macam perkara kami lakukan, maklumlah, pada masa penghuni asrama balik ke kampung, tiada orang lain yang boleh melihat, tiada orang yang boleh mendengar, tiada orang yang boleh melapor. Ada kalanya terasa sunyi yang amat sangat, dan mengundang rasa takut kami bertiga. Terfikir pula bayangan-bayangan hantu-hantu yang pernah wujud di sekolah ini, nenek kebayan dikejar pengetua Ismail, pontianak duduk di koridor asrama perempuan sambil menyanyi, penanggal di atas kepala Faizal Cagu di telefon awam di sekolah, mahkluk misteri di dewan sekolah yang menganggu Mahdi berlatih pidato, kes-kes hysteria yang tak habis-habis dan macam-macam lagi, hampir semua aku hafal jalan cerita-cerita seram tersebut. Meremang sejuk dibuatnya. Tapi untuk memecah kesunyian dan ketakutan, kami fly( keluar ke RnR belakang sekolah secara haram). Fly ini menjadi kebiasaan kepada kami bertiga dan juga rakan-rakan yang lain, terutamanya Softwan Ketot, Mat Pinoccio dan sepupunya Naem Walking, yang menjadi aktiviti wajib malam ketika di asrama. Ditambah pula untuk memecah kesunyian lagi, kami juga terperap dalam Bilik Serba-Rahsia sambil bermain daun terup, menghisap rokok, gelak ketawa. Hinggalah Edan Berang dan Mishad Jepun tertidur. Pada waktu itu, ketika mereka sedang tidur, aku masih terjaga, tidak dapat melelapkan mata. Aku keluar dari bilik, dan berdiri di kaki lima, memandang dari tingkat dorm ku tinggal ke tengah ruang asrama berdekatan dengan landskap bunga. Angin awal pagi, bertiup ke telinga ku, seolah membisik lembut bagai berkata sesuatu, bulan yang sudah di tenggelam awan seolah petanda akan turunnya hujan. Jam pada tangan ku sudah menunjukkan pukul 3.45 pagi, sambil aku memikirkan masa depan ku yang kian malap di sekolah ini. Bermacam-macam kesalahan telah aku lakukan, dan aku dikira pelajar bermasalah, begitu juga dengan Edan Berang, Mishad Panas, tak terlepas juga Sotfwan Ketot, Shaufi Ngantuk, Aizat ‘Apeq’ Harun, menunggu sahaja detik-detik untuk di buang sekolah. Memang ramai cikgu-cikgu yang mahu membuang kami dari sekolah ini, walaupun kami ini di kalangan pelajar-pelajar yang pandai, dan berbakti kepada sekolah. Seolah kami ini hidup segan, mati tak mahu berada di sekolah ini. Dengan sisa harapan ‘amaran terakhir’ di sekolah ini, kami masih berpeluang meneruskan persekolahan sampai habis SPM, walaupun kadang kala terdetik di hati untuk berpindah dari sekolah ini ke sekolah lain, terbatal hasrat kami jika perpindahan itu memerlukan wang ringgit yang banyak dari ibu-bapa, perbezaan sistem pembelajaran di sekolah lain membebankan kami untuk menelaah, kehilangan rakan-rakan yang sudah tidur sebantal, makan sepinggan, pendek kata semuanya menyusahkan. Bukan kami tidak mahu berpindah sebab sayangkan sekolah ini. Kami sememangnya benci dengan sekolah ini. Mahu dibakar sahaja sekolah ini selepas habis SPM nanti. Sambil aku berasa marah, aku memandang tangga berdekatan pondok telefon di tingkat bawah. Di tangga itu selalu sahaja aku di rotan oleh Cikgu Razli Budin kerana lewat 1 minit ke sekolah, walaupun kadang-kadang tanpa apa-apa kesalahan pun. Aku semakin marah, sampai terniat dalam hati aku untuk mencalarkan kereta Proton Waja barunya. Baru padan muka dia. Tiba-tiba pandangan aku beralih kepada pondok telefon berdekatan tangga tersebut.Ahhh..aku teringat pula cerita ada orang ternampak pontianak bergayut dengan telefon itu. Perasaan marah aku bertukar menjadi takut, bulu roma aku mula meremang. Segera aku membuka langkah pantas ke Bilik Serba-Rahsia, dimana Edan Berang dan Mishad Panas sudah tidur lena. Aku kunci dari dalam, dan segera mengunci pintu Bilik Serba-Rahsia, tanpa menutup lampu, segera aku melabuhkan badan ku ke tilam. Selepas 10 minit,Aku masih tak dapat melelapkan mata. Jam sudah menunjukkan pukul 4.30 pagi, aku memikirkan bagaimana letihnya untuk bertolak ke Segamat jika aku tak tidur malam ini, sambil berselang-seli di kepalaku terbayang mitos pontianak di pondok telefon itu..arghhh…Aku cuba, beberapa kali ketika aku sudah terlelap, gambaran cerita-cerita hantu asrama yang lain pula mengejutkan aku semula dari beberapa lelapan tadi .Arghh…sakit juga hati ku melihat lenanya Edan Berang dan Mishad Jepun tidur. Hendaknya hati aku menyergah mereka agar terjaga. Tapi biarkan la..-Rocko Mohamd

Transendental Muzikal

Monday, September 8, 2008

Sedang aku hirup kopi keras panas atas bangku berbantal kapas,

Aku dengar musik kelasik yang antik gemersik,jus terus membisik ke dasar hati yang mahu lari dari konspirasi duniawi yang infiniti tak henti henti..

Arrghh..haru pilu..sakit bingit..

Telus musik ini terus ke jiwa ku..

Tak perlu loyalti untuk berdiri..

Tak perlu gossip untuk publisiti..

Tak perlu reality televisi untuk populariti..

Tak harap seksi untuk komersialiti..

Hanya musik penuh spirit,

Chemistri yang berintegriti,

Eksperimentasi yang beremosi,

Jiwa peka dunia,rasa tak haloba,

Artistik yang simbolik,



Kopi aku tersesak hirup,

memikir industri musik nan semakin pikuk,

Corong radio semakin di korup,

Isi perut orang busines yang menggemuk..

Bantal kapas ku cucuk,hati ku panas melubuk..¦aku amuk..

Aku merajuk pikuk dengan musik sedia lapuk..teruk..

Cantik tapi hipokrit..

Ethik tapi munafik..-Rocko Mohamad

Butterfingers:Untuk Rakyat

Thursday, September 4, 2008

Mendengar dan mengenali Butterfingers bukannya seakan mendengar kumpulan muzik lain, kerana wujud ruang intelektual yang harus kita terokai, selain vocal dan muzik mereka yang amat bagus serta telus. Mungkin kumpulan ini di angkat sebagai fenomena rock golongan muda pada pertengahan 90 an, sehaluan dengan era itu, tumbuhnya golongan golongan yang memerlukan musik alternative, yang lebih rock, rebel, dan mahukan kumpulan tempatan boleh dijadikan ikon seperti Pearl Jam, Soundgarden, dan Nirvana terutamanya, kata mereka. Namun ada juga yang menganggap mereka penderhaka ataun pemberontak terhadap aliran yang sudah dominan dengan industri musik tempatan. Namun bagi aku, band ini lebih kepada muzik untuk orang ramai, tidak kira golongan muda atau tua,berlandaskan budaya kita bercampur adukkan dengan muzik buatan sendiri, tp biasala, memang tidak lari dari budaya barat,sedangkan root music itu sendiri datang dari barat. Jika melihat kembali kepada album album awal mereka seperti 1.2 miligram, Butterworth Pushful, langsung tidak benar apa yang aku jelaskan tadi, malahan langsung tiada bukti. Tiada unsur-unsur kebudayaan kita, bahkan bertunjang tapak kaki orang barat. Sebaliknya jika diperhatikan secara persis lirik lirik mereka, memang agak mengkagumkan, juga mempersoalkan.

Namun.setelah lama mereka menyepi selepas album Transcendene yang digilai ramai, Malayneum pula menyusul. Terlalu lama untuk aku menyukai dan mengkaji album ini, tidak seperti album-album sebelumnya kerana perubahan muzik yang begitu ketara dan memang aku langsung tidak faham persoalan dan pesanan yang mereka mahu sampaikan. Cuma beberapa lagu yang boleh dikatakan bagus dan sedap didengar seperti Pacific dan Malayneum, dan aku asyik me‘rewind’ lagu itu sahaja, serta me‘forward’ kan lagu yang tidak berkenaan(Pada masa itu,masih menggunakan kaset). Seolah hilang taring mereka dalam album ini. Tapi aku tetap cuba untuk memuaskan hati aku dan mengatakan ‘ya’ bahawa album ini bagus kerana pada fikiran aku, tidak mungkin sampai tahap ini sahaja kreativiti mereka. Sampai satu masa, setelah mendengar dengan teliti dan diulang-ulang, aku rasa satu kelainan yang amat memperlihatkan daya intelektualisme kepada pendengar dengan satu kaedah yang agak unik, hingga tak kering gusi aku mendengar, mengkajinya dan persoalan mereka merangkumi seribu satu hal. Dari segi garapan lagu, serta muzik yang santai, keuniversalan mereka terserlah dalam lagu-lagu seperti lagu Pretty Rain, Suddenly, Antidotes, yang dicampur adukkan dengan blues, country, melayu dan sedikit jazz. Memang tiada kumpulan tempatan yang boleh atau berani, atau kedua duanya sekali untuk menghasilkan,memasarkan dan memperdengarkan produk seperti ini kepada orang ramai. Butterfngers sendiri mengaku album ini adalah album ‘bunuh diri secara komersial’. Tapi bagi aku tidak. Ini lah titik perubahan dan permulaan muzik yang seharusnya mereka identitikan untuk diri mereka sendiri.Dalam erti kata lain, perubahan dan permulaan muzik yang memerlukan daya kreatif dalam diri pendengar untuk merasai nikmat muzik .

Itulah ruang intelekual yang aku sebutkan sebentar tadi. Pendengar juga seharusnya kreatif menilai muzik serta menerima muzik. Perlukah dunia rentak kita hanyalah pop, atau rock sahaja, atau balada? Perlukah kita mendengar lirik-lirik cinta cintu yang kian di ulang-tayang?Perlukah kita hanya menggoyang kaki dan mengangguk kepala mendengar muzik?Mungkin soalan ini keluar dari mulut aku kerana bahana mendengar Butterfingers. Tak perlu rasanya aku mengupas panjang tentang album Selamat Tinggal Dunia, yang hasilnya lebih diterima dan mula men ‘re-populasi’ pendengar Butterfingers yang suatu masa dulu hilang. Dengan garapan lagu seperti Taman Tasik Perdana,Kabus Ribut,Cuai,Tentang-Tentang, terserlah idealisme yang membuat pendengar berfikir tentang kehidupan sehari-hari baik dalam pergaulan, percakapan, serta penulisan. Dan semenjak album itu, tak perlulah saya mendengar Butterfingers, tapi menjiwai mereka, kerana menjiwai lebih diperlukan dalam memasuki ruang intelektual mereka.

Album terbaru, seakan sambungan dari Selamat Tinggal Dunia bagi aku, iaitu Kembali, seolah-olah menyambung perjuangan mereka yang terhenti akibat kontroversi-konroversi media yang memerang mereka ketika di persada aliran utama(mainstream) industri. Apa yang aku amat tertarik dengan album ini, ialah lirik-lirik mereka percakapan harian kita, muzik mereka yang semakin berbudaya kita, dan sememangnya mencipta kelainan adalah identiti mereka, cuma kali ini kelainan yang mengandungi keindahan dan misteri yang masih belum di bongkar.Walaupun album ini lebih radio-friendly, bagi aku ia tetap memerlukan kesabaran pendengar untuk mejiwai lagu-lagu mereka, dengan pengunaan efek-efek yang pelik(tidak seperti album selamat tinggal dunia yang lagi pelik). Mungkin itu cara dia meluahkan realiti sebenar masalah mereka atau rakyat, tidak seperti album selamat tinggal dunia yang terlalu lancang dan terbuka membidas, untuk kali ini mereka lebih tersirat. Dan lebih terserlah pengaruh P.Ramlee seperti dalam lagu Mati Hidup Semula dan Lengkap Semula, dan juga pengaruh R.Azmi.Walau apa pun, album ini boleh dikata album terbaik dalam simpanan koleksi aku selain Jimi Hendrix Experience dan Canggung Mendonan dan setelah mendengar album ini, tercetusnya idea untuk puisi Transendental Musikal. Kepada para pembaca, silalah cuba mendekati Butterfingers, dimana ada ruang intelektual untuk di selongkar bersama. Memang benar kata mereka, album adalah album untuk rakyat. Untuk Butterfingers, terima kasih kerana sudi berdiri bersama rakyat.-Rocko Mohamad

Daughter-John Mayer

Tuesday, August 12, 2008

I know a girl she puts the color inside of my world
She's just like a maze, where all of the walls all continually change
And I've done all I can to stand on the the steps, with my heart in my hands
Now I started to think maybe it's got nothinging to do with me

Fathers be good to your daughters
Daughters will love like you do
Girls become lovers, who turn into mothers
So mothers be good to your daughters too

Oh you see that skin, it's the same she's been standing in
Since the day, she saw him walking away
Now she's left cleaning up the mess he made

So fathers be good to your daughters
Daughters will love like you do
Girls become lovers, who turn into mothers
So mothers be good to your daughter too

Boys you can break find out how much they can take
Boys will be strong, boys soldier on but
Boys would be gone without warmth of a womans good good heart

On behalf of every man looking out for every girl
You are the god and the weight of the world

So fathers be good to your daughters
Daughters will love like you do
Girls become lovers who turn into mothers
So mothers be good to your daughters too
So mothers be good to your daughters too
So mothers be good to your daughters too

Bilik Serba Rahsia Bahagian 1

Tuesday, July 15, 2008

Bilik Serba Rahsia

Baru-baru ini, selepas setahun aku menyambung pelajaran ku di Unikl-BMI, akibat ‘tersangkut’ di Uitm, aku bertemu rakan-rakan ku yang sudah lama tak ketemu semenjak tamat sesi persekolahan di asrama Sek. Men. Keb. Agama Pahang, bertempat di restoren mamak berhadapan Megamall Kuantan. Selain Azrin Jerawat dan Fadly Fujitsu, Soleh Bussiness, yang selalu datang menjenguk ku di Gombak, rakan-rakan yang masih berkumpul di Kuantan yang jarang ku ketemu, Softwan Ketot , Mr. Van de Sar, Fadlan Fadlun, Mishad Jepun, Khairun Kerinting dan Hafiz Puasa, ada bersama pada malam itu, tidak terlepas aku sendiri mereka gelarkan Shahril Lecur. Masing-masing ada rahsia di sebalik nama mereka, yang bagi ku tidak kelakar dan menghina, tapi sekadar mengingatkan aku karakter mereka ketika aku sudah tua dan ingat-ingat lupa. Sebelum pertemuan tersebut, aku berjumpa Shaufi Ngantuk, yang sempat bermalam di rumah ku di Gombak bersama Azrin Jerawat, dan Fadly Fujitsu. Tidak lupa juga, Fahmy Berkulat, yang sudah semakin menggemuk dan sudah pun bertunang, sempat bermalam di rumah ku ketika perjalanan tugasan luarnya ke Sarawak. Alhamdulillah, sudah senang hidup dia, aku juga yang masih di bawah dan di takuk lama, seolah aku dengki dengan kejayaan dia. Tapi aku tidak kisah semua itu, kerana sebenarnya sedikit pun aku tidak dengki dengan kejayaan rakan-rakan ku malahan aku berdoa, cuma faham-faham la, bila sudah bekerjaya, hulurlah sedikit untuk teh tarik segelas, roti kosong dan hidangan memori lampau di asrama yang kemudian disusuli hilai ketawa.haha..Rakan-rakan yang lain, kebanyakkan mereka sudah pun habis belajar, dan menunggu untuk mendapat kerja. Sabar, rezeki rakan-rakan ada di mana-mana.

Ketika di mamak berhadapan Megamall, kami masih menunggu untuk pulang, hujan rintek-rintek yang kemudiannya kian melebat, dilewati umpatan dan borak-borak ketawa mengenangkan Cikgu Rusli Senteng, Pak Lang Kantin, Suami Pengetua Cendawan Di Muka dan banyak kisah lawak yang kami kongsi, bagaikan hari gembira kepada kami, sehingga plot pergaduhan Ayin Jerawat dengan Shaufi Ngantuk ketika di asrama terlupa akibat gembiranya pada malam itu. Pelanggan lain yang suam-suam kuku jumlahnya, seolah mual dengan perangai kami yang riuh rendah. Kelihatan beberapa anak dara yang duduk berdekatan dengan kami, sambil banyak mata yang merayap-rayap ke tubuh gadis-gadis itu termasuk aku dan rakan-rakan ku.Di bawah sinar lampu neon yang melihatkan titisan hujan yang berkilau bagai mutiara, dalam hati ku berharap biarlah lama lagi hujan ini, kerana bukan senang untuk bersama mereka. Sedang berharap, tersentak lamunan aku dengan pertanyaan Mishad Jepun, “Dimana budak Edan?Ko xde contact dia?”. Dengan pantas aku teringatkan Edan Berang, sahabat baik ku yang sudah sekian bertahun aku tidak ketemu. “Xde..langsung xjumpe dia, no dia pun aku hilang, last sekali aku contact masa aku di Uitm”.Jawabku sambil keningku yang layu kemuraman. Aku dan Mishad Jepun terdiam seketika, persoalan Mishad Jepun menemui titik noktah tanpa jawapan yang memuaskan dari mulut ku dan dan tak perlu aku bertanya soalan yang sama kepada dia, kerana memang aku sudah tahu jawapan yang akan keluar dari mulutnya. Aku kembali merenung titisan hujan di bawah lampu neon yang semakin mereda, sambil kepala ku, ku letakan di atas lengan akibat keletihan dan menarik nafas sebak kerana pertanyaan Mishad Jepun. Mishad Jepun terus menyambung percakapan dengan Softwan Ketot, yang duduk bersebelahannya, seolah tidak mahu berborak dengan aku. Fikiran aku kembali melayang.

Aku masih teringat lagi, sebagaimana aku teringat dengan kisah aku pada masa itu, ketika aku di tingkatan 4, aku bersama Edan Berang, Mishad Jepun, dan Tapai(Kali terakhir aku jumpa dia ketika bersama di Uitm Penang)tinggal sekali di dorm yang sama. Dalam dorm itu, terdapat bilik kecil di sebelah kanan jika di pandang dari pintu masuk, dan katil kami berempat terletak di hujung penjuru kanan dorm itu, berdekatan dengan bilik kecil tersebut. Bilik tersebut menjadi tempat rahsia untuk kami menjalankan aktiviti yang kebanyakkannya melanggar peraturan asrama, seperti merokok, bermain daun terup bersembunyi kerana lari dari pergi ke surau untuk solat Subuh, menyorok buku-buku yang di haramkan di asrama,seperti majalah ROTTW, zine-zine underground, flyers gig, menyorok ketika makan lauk pasar malam kerana takut di‘pau’, ada juga berposing dan bergambar(ketika itu, menggunakan camera manual)dan ditampal poster-poster Nirvana, Battlegrounds pada dinding, Tulisan-tulisan gatal tangan seperti ‘this is underground area’ tersergam di dinding seolah hanya orang tertentu sahaja yang boleh memasuki bilik itu. Bilik kecil itu juga seolah memberi semangat kepada kami untuk menelaah perlajaran ketika berada di dalamnya. Juga bilik itu tempat rahsia kisah-kisah cinta rakan-rakan di kongsi bersama, tempat rahsia untuk mengumpat rakan-rakan yang sentiasa bersandiwara mesra, tempat rahsia untuk pengajaran(pukul) kepada orang yang suka mencuri dan berdusta, selain tempat mengelak dari Cikgu Sufri Sports, Cikgu Razli Budin, dan Cikgu Rusli Senteng. Ayin Jerawat, Naim Walking, Softwan Ketot, serta AG Ayam selalu menjadi tetamu bilik itu. Aku gelarkannya Bilik Serba-Rahsia.

“Woit, ada gig kat Segamat minggu depan. Nak pergi tak?” tanya Mishad Jepun dengan suara yang beria-ia. Sambil menghulurkan flyers gig itu kepada ku. Tersentak Tapai yang sedang baring hampir melelapkan mata.

“Minggu depan kan kita balik kampung?nak pergi gak ke?” jawab Edan Berang, dengan sedikit bibir bawah dijuihkan.Sambil aku melihat list band yang akan bermain di flyers, tertulis band kegemaran kami seperti Battlegrounds, Muck, Honey Bee, aku segera menjawab

“Jom lah, bukan selalu kita boleh pegi gig. Tak payah balik kampung laa”.

“Aku nak pegi..tapi aku balik kampung dulu, aku bertolak dari Keratong ke Segamat” sambung Tapai yang selama itu membisu sambil merenung flyers pada tangan ku.

Aku mengangguk bersetuju sambil mengalihkan pandangan aku pada Edan Berang dan Mishad Jepun yang sedang mengerutkan kulit dahi, yang pada firasat ku, sedang memikirkan terlalu jauh untuk kami berulang alik, pulang ke kampung, dan kemudian pergi Segamat. Dua kali kerja, dan membazir masa. Kampungku di Rompin, Mishad Panas di Kuantan, dan Edan Berang di felda Tembangau. Bagi Edan Berang, mungkin tak menjadi masalah untuk berulang-alik ke Segamat kerana feldanya dekat dengan Segamat. Aku pula, tidak mungkin aku akan berbuat demikian kerana jauh di Rompin, tapi memandangkan kejarangan kami melayan ‘moshing’, ‘slam’, ‘pogo’ di gig membuatkan kami berfikir 2, 3 kali...-Rocko Mohamad

Blowin In The Wind-Bob Dylan

Monday, July 7, 2008

How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
Yes, n how many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, n how many times must the cannon balls fly
Before theyre forever banned?
The answer, my friend, is blowin in the wind,
The answer is blowin in the wind.

How many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, n how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, n how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
The answer, my friend, is blowin in the wind,
The answer is blowin in the wind.

How many years can a mountain exist
Before its washed to the sea?
Yes, n how many years can some people exist
Before theyre allowed to be free?
Yes, n how many times can a man turn his head,
Pretending he just doesnt see?
The answer, my friend, is blowin in the wind,
The answer is blowin in the wind.