Butterfingers:Untuk Rakyat

Thursday, September 4, 2008

Mendengar dan mengenali Butterfingers bukannya seakan mendengar kumpulan muzik lain, kerana wujud ruang intelektual yang harus kita terokai, selain vocal dan muzik mereka yang amat bagus serta telus. Mungkin kumpulan ini di angkat sebagai fenomena rock golongan muda pada pertengahan 90 an, sehaluan dengan era itu, tumbuhnya golongan golongan yang memerlukan musik alternative, yang lebih rock, rebel, dan mahukan kumpulan tempatan boleh dijadikan ikon seperti Pearl Jam, Soundgarden, dan Nirvana terutamanya, kata mereka. Namun ada juga yang menganggap mereka penderhaka ataun pemberontak terhadap aliran yang sudah dominan dengan industri musik tempatan. Namun bagi aku, band ini lebih kepada muzik untuk orang ramai, tidak kira golongan muda atau tua,berlandaskan budaya kita bercampur adukkan dengan muzik buatan sendiri, tp biasala, memang tidak lari dari budaya barat,sedangkan root music itu sendiri datang dari barat. Jika melihat kembali kepada album album awal mereka seperti 1.2 miligram, Butterworth Pushful, langsung tidak benar apa yang aku jelaskan tadi, malahan langsung tiada bukti. Tiada unsur-unsur kebudayaan kita, bahkan bertunjang tapak kaki orang barat. Sebaliknya jika diperhatikan secara persis lirik lirik mereka, memang agak mengkagumkan, juga mempersoalkan.

Namun.setelah lama mereka menyepi selepas album Transcendene yang digilai ramai, Malayneum pula menyusul. Terlalu lama untuk aku menyukai dan mengkaji album ini, tidak seperti album-album sebelumnya kerana perubahan muzik yang begitu ketara dan memang aku langsung tidak faham persoalan dan pesanan yang mereka mahu sampaikan. Cuma beberapa lagu yang boleh dikatakan bagus dan sedap didengar seperti Pacific dan Malayneum, dan aku asyik me‘rewind’ lagu itu sahaja, serta me‘forward’ kan lagu yang tidak berkenaan(Pada masa itu,masih menggunakan kaset). Seolah hilang taring mereka dalam album ini. Tapi aku tetap cuba untuk memuaskan hati aku dan mengatakan ‘ya’ bahawa album ini bagus kerana pada fikiran aku, tidak mungkin sampai tahap ini sahaja kreativiti mereka. Sampai satu masa, setelah mendengar dengan teliti dan diulang-ulang, aku rasa satu kelainan yang amat memperlihatkan daya intelektualisme kepada pendengar dengan satu kaedah yang agak unik, hingga tak kering gusi aku mendengar, mengkajinya dan persoalan mereka merangkumi seribu satu hal. Dari segi garapan lagu, serta muzik yang santai, keuniversalan mereka terserlah dalam lagu-lagu seperti lagu Pretty Rain, Suddenly, Antidotes, yang dicampur adukkan dengan blues, country, melayu dan sedikit jazz. Memang tiada kumpulan tempatan yang boleh atau berani, atau kedua duanya sekali untuk menghasilkan,memasarkan dan memperdengarkan produk seperti ini kepada orang ramai. Butterfngers sendiri mengaku album ini adalah album ‘bunuh diri secara komersial’. Tapi bagi aku tidak. Ini lah titik perubahan dan permulaan muzik yang seharusnya mereka identitikan untuk diri mereka sendiri.Dalam erti kata lain, perubahan dan permulaan muzik yang memerlukan daya kreatif dalam diri pendengar untuk merasai nikmat muzik .

Itulah ruang intelekual yang aku sebutkan sebentar tadi. Pendengar juga seharusnya kreatif menilai muzik serta menerima muzik. Perlukah dunia rentak kita hanyalah pop, atau rock sahaja, atau balada? Perlukah kita mendengar lirik-lirik cinta cintu yang kian di ulang-tayang?Perlukah kita hanya menggoyang kaki dan mengangguk kepala mendengar muzik?Mungkin soalan ini keluar dari mulut aku kerana bahana mendengar Butterfingers. Tak perlu rasanya aku mengupas panjang tentang album Selamat Tinggal Dunia, yang hasilnya lebih diterima dan mula men ‘re-populasi’ pendengar Butterfingers yang suatu masa dulu hilang. Dengan garapan lagu seperti Taman Tasik Perdana,Kabus Ribut,Cuai,Tentang-Tentang, terserlah idealisme yang membuat pendengar berfikir tentang kehidupan sehari-hari baik dalam pergaulan, percakapan, serta penulisan. Dan semenjak album itu, tak perlulah saya mendengar Butterfingers, tapi menjiwai mereka, kerana menjiwai lebih diperlukan dalam memasuki ruang intelektual mereka.

Album terbaru, seakan sambungan dari Selamat Tinggal Dunia bagi aku, iaitu Kembali, seolah-olah menyambung perjuangan mereka yang terhenti akibat kontroversi-konroversi media yang memerang mereka ketika di persada aliran utama(mainstream) industri. Apa yang aku amat tertarik dengan album ini, ialah lirik-lirik mereka percakapan harian kita, muzik mereka yang semakin berbudaya kita, dan sememangnya mencipta kelainan adalah identiti mereka, cuma kali ini kelainan yang mengandungi keindahan dan misteri yang masih belum di bongkar.Walaupun album ini lebih radio-friendly, bagi aku ia tetap memerlukan kesabaran pendengar untuk mejiwai lagu-lagu mereka, dengan pengunaan efek-efek yang pelik(tidak seperti album selamat tinggal dunia yang lagi pelik). Mungkin itu cara dia meluahkan realiti sebenar masalah mereka atau rakyat, tidak seperti album selamat tinggal dunia yang terlalu lancang dan terbuka membidas, untuk kali ini mereka lebih tersirat. Dan lebih terserlah pengaruh P.Ramlee seperti dalam lagu Mati Hidup Semula dan Lengkap Semula, dan juga pengaruh R.Azmi.Walau apa pun, album ini boleh dikata album terbaik dalam simpanan koleksi aku selain Jimi Hendrix Experience dan Canggung Mendonan dan setelah mendengar album ini, tercetusnya idea untuk puisi Transendental Musikal. Kepada para pembaca, silalah cuba mendekati Butterfingers, dimana ada ruang intelektual untuk di selongkar bersama. Memang benar kata mereka, album adalah album untuk rakyat. Untuk Butterfingers, terima kasih kerana sudi berdiri bersama rakyat.-Rocko Mohamad

0 comments: